عود و بخورات . - www.coof.ir
عود و بخور چیست و چه کاربردهایی دارد؟
28 آبان 1401
انرژی منفی
انرژی منفی و راه مقابله با آن
28 دی 1402
نمایش همه

رایحه و تاثیر آن در زندگی

رایحه و تاثیر آن در زندگی

رایحه و تاثیر آن در زندگی

حس بویایی ، تجربه ما را از دنیای اطرافمان غنی می‌ کند. اطراف زندگی روزمره ما را رایحه‌ هایی احاطه کردند که بر فعالیت‌ های مغز و عملکردهای شناختی تأثیر می‌ گذارند. دلیل آن هم این است که سیستم بویایی تنها حواس انسان در میان حواس‌ های پنجگانه است که پیام‌ ها مستقیما از این ارگان به نقطه پردازش می‌ روند؛ بنابراین به راحتی می‌ توان دلیل اثرگذاری فراوان رایحه‌ ها بر روی حالات و عملکردهای انسان را توجیه کرد.

 رایحه‌ های مختلف مانند عطر ها، ادکلن‌ ها و خوشبو کننده‌ های اتاق مثل عود می‌ توانند خلق و خوی ما را تغییر دهند، ما را به خاطره‌ ای دور برگردانند، استرس را کاهش دهند، احساس متفاوتی در ما ایجاد کنند و به طور کلی بر زندگی ما تاثیر بگذارند. تاثیر عطر و رایحه بر سلامت جسمی و روحی افراد در عین حال که می‌ تواند شگفت‌ انگیز باشد، پیچیده هم است. به همین دلیل ما در این مقاله سعی کردیم مختصری به بررسی تاثیر بو و رایحه در کلیات زندگی بپردازیم، پس با ما همراه باشید.

تاثیر رایحه‌ بر احساسات و عواطف

حس بویایی تنها حسی است که برخلاف حواس دیگر توسط بخش خودآگاه ما تفسیر نمی‌ شود به عبارتی اطلاعات آن مستقیما در ضمیر ناخودآگاه ما جای می‌ گیرد و مغز ما بدون توجه، این اطلاعات را تجزیه و تحلیل می‌ کند. به همین دلیل است که رایحه‌ ها خیلی بیشتر از آنچه ما از آن‌ ها آگاه هستیم، زندگی ما را تحت تأثیر خود قرار می‌ دهند. بوهایی که ما استشمام می‌ کنیم، باعث تحریک واکنش‌ های فیزیولوژیکی شده و منجر به واکنش رفتاری و عملکردی مناسب در بدن می‌ شوند. همچنین عطر ها روی احساسات ما هم اثرات خاصی دارند و بیشتر احساسات ما تحت تاثیر بو ها هستند. استشمام بعضی از آن‌ ها احساسات خوش و خوب را به ما می‌ دهند و بعضی دیگر باعث ایجاد نگرانی، اضطراب و حتی سردرد در بدن می‌ شوند.

تأثیر رایحه ‌بر خرید و میزان خرج کردن پول

بو و رایحه می‌ تواند در خرید و همچنین در میزان خرج کردن پول نیز تأثیر بگذارد. مثلا در مکان‌ هایی که رایحه‌ ای خوشبو پخش می‌ شود، خریدارن تمایل بیشتری به ماندن و خرید کردن دارند. چرا که بوی رایحه خوش، اعتماد به نفس و آرامش بیشتری می‌دهد. به همین دلیل است که امروزه بازاریابی عطر به یک بازاریابی واقعی تبدیل شده است. حوزه بازاریابی عطر یا برند سازی بویایی شامل کسب‌ و کارهایی می‌ شود که در فروشگاه‌ های خود از عود، ادکلن یا عطرهای خاص برای بهبود تجربه مشتری، افزایش مدت اقامت و در نهایت افزایش قابل توجه فروش، استفاده می‌ کنند.

تاثیر رایحه بر جسم و روان

استفاده از عطرهای خاص به بهبود وضعیت روحی و روانی و همچنین افزایش رضایت از زندگی کمک کند. علاوه بر این پیکربندی ذهن ما نیز به گونه‌ ای است که عطرهای مختلف، بر سلامت جسمی و عملکرد ما در زندگی نیز تاثیر می‌ گذارند. به طور تجربی این موضوع ثابت شده است که اگر عطری برای یک فردی معطر به نظر آید مسلما قادر خواهد بود که تحریک پذیری، سر درد، تپش قلب، بی قراری، اضطراب، بی‌ خوابی، آلرژی، ناراحتی های اعصاب، مشکلات تنفسی و حتی سرماخوردگی را بهبود ببخشد. اما تشخیص اینکه کدام عطر برای هر فردی مناسب است به روحیات شخص بر می‌ گردد.

تاثیر رایحه بر خاطرات

خاطرات و بو ها ارتباط نزدیکی با هم دارند .رایحه‌ ها نماد ماندگاری لحظات هستند و خاطرات مختلف را در ذهن ما تداعی می‌ کنند. به این دلیل که سیستم پردازش بو در مغز همان سیستمی است که وظیفه یادآوری خاطرات را بر عهده دارد. بوی خاص یک عطر یا رایحه ممکن است ارتباط خاصی با یک رویداد یا تجربه داشته باشد و هر بار که آن عطر به مشام تان می‌ رسد، خاطرات و احساسات خوب یا بد قدیمی برای شما تداعی ‌می‌ شود.

تاثیر رایحه بر خواب و آرامش

طبق تحقیقات گذشته و باور روانشناسان عطر ها و بو ها علاوه بر روحیه و حالات جسمی، بر آرامش و خواب انسان نیز تاثیر به‌ سزایی دارند. مثلا روشن کردن عود یا افشاندن عطر خوش گل در اتاق، قبل از خواب باعث دیدن خواب‌ های آرام‌ تر و بهتری می‌ شود. در مقابل وجود بوی نامطبوع و یا عدم وجود هیچ عطری در فضا باعث می‌ شود، خواب‌ های آشفته کابوس ببینید.

سخن آخر

از میان حواس پنج گانه، حس بویایی معمایی‌ ترین و قویترین حس در میان ما انسان‌ ها است و دارای یک قدرت برانگیختگی است که می تواند ذهن ما را به زمان‌ ها و مکان‌ های مختلف ببرد. بو ها تقریبا بر هر چیزی تاثیر می‌ گذارند حتی با کمی دقت و ریز بینی هم می‌ توانیم متوجه ملموس بودن تاثیر آنها در زندگی خود باشیم. هرچند که درک میزان تاثیر بو و رایحه در کلیات زندگی انسان عمیق و پیچیده است اما با این حال، آنچه واضح است این است که حس بویایی ما عمیقاً با احساسات، خاطرات، سلامت جسمی، روحی، اخلاق و رفتارهای ما آمیخته است.
شما می توانید در فروشگاه کوف بر حسب علایق و خواست های ذهنی ، خاطره ای و روحی از انواعی از عود ها ، عطر ها ، اسپری ها و خوشبو کننده ها دیدن کرده و از آنها خرید به صورت آنلاین و حضوری انجام دهید. منتظر دیدارتان هستیم…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *